Správné uložení ložisek je klíčem k dlouhé životnosti.
V praxi je správné uložení ložisek zásadní pro zajištění jejich funkčnosti, životnosti a bezpečnosti provozu strojů.
Ať už se jedná o jednoduché mechanismy nebo náročné aplikace s vysokým zatížením, vždy platí, že kvalita montáže a volba správného ložiska rozhoduje o výsledku. Na našem e-shopu www.elotoman.cz najdete široký sortiment ložisek i odborné poradenství – a právě v tomto článku vám přiblížíme klíčové zásady správného uložení ložisek, které vycházejí z osvědčených konstrukčních pravidel.
Výběr ložisek podle zatížení
Uložení ložiska musí být navrženo s ohledem na typ zatížení – radiální, axiální nebo kombinované. Pro větší zatížení v obou směrech se často používá kombinace kuželíkových ložisek, případně válečková ložiska typu NJ, která umožňují přenášet zatížení i při vysokých otáčkách. Při menších nárocích mohou být vhodná jednořadá kuličková ložiska s kosým stykem.
Radiální upevnění ložiska: Klíčová rozhodnutí
Radiální upevnění je zásadní pro zajištění rovnoměrného rozložení zatížení. Uložení s přesahem zajistí pevnost a brání protáčení kroužků. Volba přesahu se odvíjí od typu zatížení:
- Obvodové zatížení – vyžaduje pevné uložení s přesahem, protože se zatížení otáčí vůči kroužku.
- Bodové zatížení – umožňuje vůli, protože zatížení působí na jedno místo.
- Neurčité zatížení – oba kroužky musí být pevně uloženy.
Uložení s ohledem na materiál a provozní podmínky
Ložiska na hřídelích a tělesech musí být navržena tak, aby se minimalizovalo riziko deformace, zejména u materiálů s nižší tuhostí (např. lehké slitiny). Ohřev při provozu může ovlivnit vůle v uložení, proto je někdy nutné použít ložiska se zvětšenou radiální vůlí C3, C4.
Tolerance a přesnosti
Pro správné usazení ložisek je třeba dodržet doporučené tolerance dle ISO. Vysokopřesné aplikace, jako jsou obráběcí stroje nebo turbíny, vyžadují ještě přesnější uložení. Přesnost úložných ploch výrazně ovlivňuje výkon ložiska a minimalizuje vibrace i hlučnost.
Doporučené tolerance uložení ložisek podle typu a průměru čepu shrnutí:
Pro lehká a střední zatížení (např. ventilátory, čerpadla) obvykle postačí g6 nebo h6.
Pro větší nebo rázy zatížené aplikace (např. stroje s obvodovým zatížením) se doporučuje volit přesnější a pevnější uložení jako k6 nebo m6.
U extrémně zatěžovaných zařízení (např. kolejová vozidla, válcovací stolice) se volí uložení s větší přesahem, např. n6.
Doporučené tolerance uložení ložisek podle typu a průměru díry shrnutí:
Velké rázové a obvodové zatížení (např. náboj kola s válečkovým ložiskem u vysokozatíženého vozíku) vnější kroužek se nepohybuje, musí být pevně uložen doporučená tolerance: P7, N7
Normální až větší zatížení (např. trakční motor, napínací kladka dopravníku) většinou pevné uložení doporučená tolerance: M7, K7
Malé a proměnné zatížení (např. elektromotor, ventilátor) uložení bývá volnější, někdy i lehce posuvné doporučená tolerance: K6, J7
Přesné uložení při malém zatížení (např. kuličkové ložisko ve vřetenu obráběcího stroje) uložení posuvné, důraz na montážní přesnost doporučená tolerance: J6, H6
Na našem e-shopu najdete nejen všechny zmíněné typy ložisek a příslušné upínací prvky, ale také technickou dokumentaci a podporu pro správné návrhy uložení. Jsme připraveni pomoci Vám s výběrem ideálního řešení pro vaši aplikaci – od jednoduchých ložiskových jednotek až po přesné uložení pro náročné provozy.
| Jmenovitý průměr | Toleranční stupeň | |||||
| nad | do | IT2 | IT3 | IT4 | IT5 | IT6 |
| mm | μm | |||||
| 6 | 10 | 1.5 | 2.5 | 4 | 6 | 9 |
| 10 | 18 | 2 | 3 | 5 | 8 | 11 |
| 18 | 30 | 2.5 | 4 | 6 | 9 | 13 |
| 30 | 50 | 2.5 | 4 | 7 | 11 | 16 |
| 50 | 80 | 3 | 5 | 8 | 13 | 19 |
| 80 | 120 | 4 | 6 | 10 | 15 | 22 |
| 120 | 180 | 5 | 8 | 12 | 18 | 25 |
| 180 | 250 | 7 | 10 | 14 | 20 | 29 |
| 250 | 315 | 8 | 12 | 16 | 23 | 32 |
| 315 | 400 | 9 | 13 | 18 | 25 | 36 |
| 400 | 500 | 10 | 15 | 20 | 27 | 40 |
| Provozní podmínky | Příklady uložení | Průměr čepu [mm] | Tolerance | ||
|---|---|---|---|---|---|
| Kuličková ložiska | Válečková, jehlová, kuželíková | Soudečková ložiska | |||
| Bodové zatížení vnitřního kroužku | |||||
|
Malé a normální zatížení
Pr ≤ 0,15 Cr |
Volnoběžná kola, kladky, řemenice | Všechny průměry | g62) | ||
|
Velké a rázové zatížení
Pr > 0,15 Cr |
Kola dopravních vozíků, napínací kladky | Všechny průměry | h6 | ||
| Obvodové zatížení vnitřního kroužku nebo neurčitý způsob zatížení | |||||
|
Malé a proměnné zatížení Pr ≤ 0,07 Cr |
Dopravní zařízení, ventilátory |
(18) až 100 (100) až 200 |
≤ 40 (40) až 140 |
- -
- - |
j6 k6 |
|
Normální a velké zatížení Pr > 0,07 Cr |
Obecné strojírenství, elektromotory, turbíny, čerpadla, spalovací motory, převodovky, dřevoobráběcí stroje |
≤ 18 (18) až 100 (100) až 140 (140) až 200 |
-
≤ 40 (40) až 100 (100) až 140 (140) až 200 > 200 |
--
- ≤ 40 (40) až 65 (65) až 100 (100) až 140 > 140 |
j5 k5(k6) m5(m6) m6 n6 p6 |
|
Zvlášť velké zatížení, rázy, těžké provozní podmínky Pr > 0,15 Cr |
Nápravová ložiska kolejových vozidel, trakční motory, válcovací stolice |
-
- - |
(50) až 140 (140) až 500 > 500 |
(50) až 100 (100) až 500 > 500 |
n64)
p64) r6 (p6)4) |
|
Vysoká přesnost uložení při malém zatížení Pr ≤ 0,07 Cr |
Obráběcí stroje |
≤ 18 (18) až 100 (100) až 200 |
-
≤ 40 (40) až 140 (140) až 200 |
- - - - |
h55)
j55) k55) m5 |
| Výhradně axiální zatížení | Všechny průměry | j6 | |||
| Ložiska s kuželovou dírou a s upínacím nebo stahovacím pouzdrem | |||||
| Všechny způsoby zatížení | Obecná uložení, nápravová ložiska kolejových vozidel | Všechny průměry | h9 / IT5 | ||
| Všechny způboby zatížení | Nenáročná uložení | Všechny průměry | h10 / IT7 | ||
| Provozní podmínky | Posuvnost vnějšího kroužku | Těleso | Příklady uložení | Tolerance |
|---|---|---|---|---|
| Obvodové zatížení vnějšího kroužku | ||||
|
Velké rázové zatížení Pr > 0,15 Cr Tenkostěnná tělesa |
Není posuvný |
Jednodílné |
Náboje kol s válečkovými ložisky, ojniční ložiska | P7 |
|
Normální a velké zatížení Pr > 0,07 Cr |
Není posuvný | Kuličková ložiska kol, pojezdová kola jeřábů, klikové hřídele | N7 | |
|
Malé a proměnné zatížení Pr ≤ 0,07 Cr |
Není posuvný | Dopravníkové válečky, napínací kladky | M7 | |
| Neurčitý způsob zatížení | ||||
|
Velké rázové zatížení Pr > 0,15 Cr |
Není posuvný | Jednodílné | Trakční motory | M7 |
|
Normální a velké zatížení Pr > 0,07 Cr |
Obvykle není posuvný | Elektromotory, čerpadla, klikové hřídele | K7 | |
|
Malé a proměnné zatížení Pr ≤ 0,07 Cr |
Obvykle posuvný | Elektromotory, čerpadla, ventilátory | J7 | |
| Přesné uložení | ||||
|
Malé zatížení Pr ≤ 0,07 Cr |
Obvykle není posuvný | Jednodílné | Válečková ložiska pro obráběcí stroje | K61) |
| Posuvný | Kuličková ložiska pro obráběcí stroje | J62) | ||
| Lehce posuvný | Malé elektromotory | H6 | ||
| Bodové zatížení vnějšího kroužku | ||||
|
Malé a normální zatížení Pr ≤ 0,15 Cr |
Lehce posuvný | Jednodílné nebo dvoudílné | Obecné nebo méně náročné strojírenství | H8 |
| Sušicí válce papírenských strojů, velké elektromotory | G74) | |||
| Libovolné zatížení | Obecné strojírenství, nápravová ložiska kolejových vozidel | H73) | ||
| Typ ložiska | Způsob zatížení | Průměr čepu [mm] | Tolerance | |
|---|---|---|---|---|
| Axiální kuličkové | Výhradně axiální zatížení | všechny průměry | j6 | |
| Axiální soudečkové | všechny průměry | n6 | ||
| Současně axiální a radiální zatížení | Bodové zatížení hřídelového kroužku | všechny průměry | j6 | |
|
Obvodové zatížení hřídelového kroužku
nebo neurčitý způsob zažížení |
≤200
(200) až 400 > 400 |
k6
m6 n6 |
||
| Typ ložiska | Způsob zatížení | Poznámka | Tolerance | |
|---|---|---|---|---|
| Axiální kuličkové | Výhradně axiální zatížení | U běžných uložení může mít tělesový kroužek vůli | H8 | |
| Axiální soudečkové | Tělesový kroužek se montuje s radiální vůlí | - | ||
| Současně axiální a radiální zatížení | Bodové zatížení hřídelového kroužku | H7 | ||
| Obvodové zatížení tělesového kroužku | M7 | |||